پوسته پوسته شدن لب در طب سنتي | علت پوسته پوسته شدن لب

آيا لب شما پوسته پوسته مي شود

يکي از مشکل هاي پوستي در فصل هاي سرد سال، معضل پوسته پوسته شدن لب هاست. اين مشکل علاوه بر ايجاد ظاهر نازيبا، عوارض ديگري از قبيل سوزش، درد و حتي عفونت و خونريزي را در پي دارد. باورهاي متفاوتي نيز درباره اين عارضه وجود دارد… عده اي آن را به دليل واکنش عصبي افراد و جويدن ناخودآگاه لب مي دانند، برخي ديگر عوامل ژنتيکي را در پوسته پوسته شدن لب ها موثر مي دانند، گروهي نيز معتقدند اين عارضه به دليل کمبود برخي ويتامين ها در بدن به وجود مي آيد. در مورد درمان اين مشکل نيز باورهاي متعدد و گاهي متناقضي وجود دارد؛ عده اي استفاده از رژلب را براي برطرف شدن پوسته هاي لب مفيد مي دانند و گروهي معتقدند استفاده از رژ و کرم هاي پوشاننده لب يکي از دلايل پوسته پوسته شدن پوست لب است.
متخصصان معتقدند تماس لب با خميردندان و رژ لب و استفاده از پروتزهاي دندان باعث خشکي‌هاي شديد و خارش لب مي‌شود. حرارت زياد، کم آبي و سرماي شديد هم از عوامل شايع به وجود‌آورنده خشکي‌هاي ساده و ترک‌خوردگي‌هاي لب هستند، همچنانکه بعضي از بيماري‌هاي سيستماتيک نظير پسوريازيس هم سبب پوسته شدن اطراف و روي لب مي‌شود که در اين صورت مشکل لب با علائم ديگري نيز همراه است. داشتن لب‌هاي ترک ‌خورده، خشک و سوزان بي‌ترديد آزارنده است. براي بسياري از کار‌هايي که در طول روز انجام مي‌دهيم، از همين لب‌ها استفاده مي‌کنيم. لب اگر سالم نباشد، حتي نمي‌توانيم راحت غذا بخوريم، حرف بزنيم يا لبخند بزنيم.

رفع خشکي لب با طب سنتي

  1. روعن زيتون يا روغن بادام شيرين سنتي از فم معده تا ناف يک قاشق ارام ماساژتا ? روز
  2. داخل ناف روعن فوق ريخته موازي عقربه ساعت ماساژ
  3. لب ها را روغن بالا را هرچندساعت بزن
  4. تغذيه خشک و تعذيه غربي را رها کن
  5. اب يخ و بستني روده بزرگ را خشک و يبوست ميدهد

چرب کردن لبها با روغن حيواني

به اين منظور يک قاشق چايخوري روغن حيوني را حرارت دهيد و کمي به آن نمک اضافه نموه و به عنوان مرهم بر روي لبها قرار دهيد.

استعمال روغن نارگيل

يکي از روشهاي درمان خانگي ترک لب، استفاده از روغن نارگيل است. افراد زيادي روغن نارگيل را يک مرهم طبيعي فوق العاده براي رفع خشکي لب ها مي‌دانند. هرروز چند بار روغن نارگيل را خيلي آرام روي لبهاي خود بماليد.

گليسيرين و آبليموي تازه

گليسيرين و آبليموي تازه را با نسبت مساوي با هم مخلوط نموده و بعد از شستن صورت روي لبها بماليد. استفاده از اين معجون براي پوست صورت نيز مناسب يوده و از موثرترين انواع درمان خانگي ترک لب است.

مقداري برگ گل سرخ شسته شده را در مقدار کمي شير به مدت چند ساعت، بخيسانيد. سپس با مخلوط کردن برگ هاي گل و شير، خمير يکنواختي درست کنيد و آن را روزي 2 مرتبه  روي لب هاي پوسته پوسته شده يا ترک خورده بگذاريد. قرار دادن اين خمير روي لب ها، پيش از رفتن به رختخواب، کمک زيادي به نرم تر شدن پوست لب مي کند. هنگام غذا خوردن، دستمال را روي دهانتان نکشيد بلکه گوشه اي از دستمال هاي نرم و لطيف را آرام روي لب هايتان بگذاريد و برداريد. براي درمان لب هاي خشکي زده مقدار کمي ژل آلوئه ورا روي لب هاي خود بماليد و چند روز پياپي اين کار را تکرار کنيد. اما پيش از آنکه اقدام به درمان و رفع خشکي لب ها نماييد، بهتر است از علت اصلي آن آگاه شويد. کمبود ويتامين B، آهن و اسيدهاي چرب مي تواند موجب تر ک خوردن و خشکي لب ها شود. شما مي توانيد بعد از انجام آزمايش و اطمينان يافتن از اين مسئله، با مصرف مکمل هاي مولتي ويتامين، اين کمبود را برطرف نموده و مشکل خود را حل کنيد.

برخي معتقدند رژ لب، خود يکي از عوامل موثر بر پوسته پوسته شدن لب هاست! اين باور اشتباه است.
اين نوع کرم ها به دليل پوشانندگي و نرم کنندگي در کاهش خشکي لب و پوسته پوسته شدن آن تاثير دارند. فقط امکان وجود حساسيت پوستي به اين ماده آرايشي خاص وجود دارد که در اين صورت بايد نوع آن را تغيير داد.

عسل و وازلين

عسل به خاطر طبيعي بودن ، يک مرهم فوق العاده و يک عامل ضد باکتري است. وازلين نيز يکي ازبهترين محافظان پوست است و وقتي اين دو عامل با هم ترکيب شوند،نتيجه بهتري در پي خواهند داشت.

طرز تهيه و استفاده

مقداري عسل روي لب هاي خود بماليد و چند دقيقه صبر کنيد تا خشک شود.بعد بدون تکان دادن لب ها ،مقداري وازلين روي آنها بماليد و بگذاريد ترکيب عسل و وازلين به مدت 10-15 دقيقه روي سطح لب هايتان بماند.سپس با آب نسبتا گرم عسل و وازلين را از روي لب هايتان بشوييد.اين کار را به مدت 2-3 روز ،روزي يک بار انجام دهيد تا خشکي لب هايتان برطرف شود.

  • ويتامين E را فراموش نکنيد
  • يک کپسول ويتامين E را باز کنيد و آن را روي لب‏هايتان بماليد و اضافي آن را با انگشتان پاک کنيد.
  • استرس را کنار بگذاريد
  • يکي از علل خشکي لب‌ها، استرس و خستگي است که مي‏توان با استراحت کافي و استفاده از ويتامين‏هاي B، E و C کمي از مشکلات لب‏ها را رفع کرد.
  • خوردن پسته وحشي نيز براي رفع چاک و ترک لب مفيد است.


خشکي لب باعث ازبين رفتن زيبايي مي شود

ممکن است در تضاد به نظر برسد، اما ليس زدن لب ها مي تواند موجب خشکي آنها شود. بزاق حاوي آنزيم هايي است که پوست لب ها را خشک و تحريک پذير مي سازند. با استفاده از مرطوب کننده هاي لب مي توانيد اين عادت را کنار بگذاريد. شايد اولين قدم در رفع خشکي پوست تمام نقاط بدن، استفاده کافي از آب و ساير مايعات باشد. بخصوص افرادي که زياد عرق مي‌کنند، بايد بيشتر به تامين آب از دست رفته بدن توجه داشته باشند. به گفته دکتر احساني، سوء تغذيه ناشي از مصرف کم پروتئين‌ها و نيز مواد غني از ويتامين B نيز مي‌تواند از دلايل بروز خشکي لب‌ها محسوب شود.

بيماري کاوازاکي

بيماري کاوازاکي عمدتا در کودکان زير پنج سال اتفاق مي افتد و در صورتي که فورا درمان نشود، مي تواند به آسيب قلبي منجر شود. عامل دقيق اين وضعيت هنوز مشخص نيست. بيماري کاوازاکي مي واند موجب تب، ترک خوردن لبها، تحريک گلو، تورم گردن و قرمز شدن سفيدي چشمها شود. برخي کودکان ممکن است هيچ علامتي نداشته باشند. در صورتي که کودک علائم بيماري کاوازاکي را تجربه مي کند، بايد او را براي رد احتمال بيماري هاي ديگر نزد پزشک متخصص ببريد تا تشخيص درست صورت بگيرد. براي درمان اين بيماري بايد کودک چند روز در بيمارستان بماند و دوز بالايي آسپيرين و داروهاي خاص ديگر را مصرف کند.