نحوه مراقبت از چشمان | مراقبت هاي بهداشتي از چشم

اهميت بهداشت چشم

چشم حساسترين عضو بدن است و در عين حساسيت زياد در معرض تهديدات محيطي فراواني است . مواظبت از چشم جهت جلوگيري از بيماري ، کاري بسيار آسانتر و کم هزينه تر از درمان بيماري است چرا که بيماري بجز هزينه ممکن است مقداري از بينايي خود را نيز از دست بدهيم . انسان بيش از 70 درصد اطلاعات زندگي را از طريق چشم دريافت مي شود به همين دليل توجه به بهداشت چشم جهت داشتن چشمي سالم يک امر بسيار مهم است .

برخي نكات بهداشتي جهت مراقبت از چشم ها

  • همواره از مواد غذايي متناسب و حاوي ويتامين‌هاي مختلف به ويژه ويتامين A استفاده نماييد.
  • ويتامين A در منابع گياهي به صورت پيش ويتامين (انواع كاروتن‌ها به ويژه بتاكاروتن) و در منابع حيواني به شكل رتينول فعال يافت مي‌شود.
  • بهترين منابع حيواني ويتامين A جگر، قلوه، زرده تخم مرغ، شير پرچربي، كره، روغن كبد ماهي و ماهي‌هاي كوچك با جگر (كيلكا) مي‌باشد.
  • بهترين منابع گياهي ويتامين A سبزي‌هاي با برگ سبز تيره مانند: اسفناج، كاهو، سبزي‌هاي زرد مثل هويج و كدو حلوايي، ميوه‌هاي زرد و نارنجي مثل: زردآلو، قيسي، خرمالو، نارنگي و طالبي، موز، خربزه وانواع مركبات مي‌باشد.
  • خواب و استراحت كافي داشته باشيد.
  • چشم‌ها را از تاثير اشعه ماوراء بنفش با استفاده از عينك‌هاي مرغوب محافظت نمائيد.


در محروميت از يك چشم با استفاده بهينه و كارآمد از چشم سالم و بهتر مي توان كارهاي روزمره، دقيق، تخصصي و .... را به نحو مطلوب انجام داد و به عبارتي با به كارگيري درست و صحيح چشم بهتر و سالم گاها با استفاده از بعضي وسايل و تجهيزات لازم در عدم عملكرد چشم ديگر مقداري از نقص عملكرد (انجام وظايف ) آن را جبران نمود و در نتيجه شخص كمتر احساس مي نمايد كه از بينايي يك چشم محروم است و امور مربوط به خود را بدون دغدغه و ناراحتي و نگراني خاطر انجام مي دهد. در افرادي كه علت نابينايي و كم بينايي شديد يك چشم به صورت مادرزادي بوده و يا اينكه به علت حادثه اي يا بيماري در طفوليت يا كودكي و سنين پايين تر شخص يك چشم خود را از دست مي­دهد. مي­توان با راهنمايي و آموزش­هاي مناسب آن در انتخاب شغل و حرفه كاري، رشته ورزشي و .... كمك نمود تا اينكه نسبت به ديگران احساس كمبود و نقص ننمايد و از نظر رواني براي اين اشخاص مشكلي پيش نيايد و توانائي هاي خود به نحو مطلوب به كار گيرند و همانند ديگر افراد به فعاليت ها ، تفريحات و ..... بپردازند.

اختلال هاي بينايي

دوربيني، نزديک بيني و آستيگما تيسم از اختلا ل هاي عمده بينايي هستند.
دوربيني‌‌ در افراد دوربين، اشعه هاي نوراني كه به طور موازي به چشم ميتابد، در عقب شبكيه، تشكيل تصوير ميدهد كه اين اختلال گاهي علل ارثي دارد.
افرادي كه به اين عارضه دچار هستند، در ديد نزديک مشكل داشته و دور را مي بينند. چشمان خود را زياد ميمالند. در موقع كارهاي ظريف مضطرب و ب يقرار هستند.
در موقع خواندن يا نوشتن، سر را دورتر از حد معمول نگاه ميدارند. درد چشم، سردرد، التهاب پلک، تيک صورت و گاهي سرگيجه دارند. براي درمان دوربيني، از عينکهاي با عدسي محدب استفاده ميشود.

نزديک بيني

نزديک بيني به حالت و عادت كساني كه چشم خود را تنگم يكنند تا بهتر ببينند، اطلاق ميشود. عواملي نظير كار نزديک، كمي نور، كمبود ويتامينها و غيره در ايجاد نزديک بيني مؤثر هستند.

 علائم هشدار دهنده بيماريهاي چشم

در صورت وجود هر يک از حالات زير بلافاصله به چشم پزشک مراجعه نمائيد:

  •  
  • نزديک کردن اشياء به چشم جهت ديدن آنها و يا تنگ کردن چشم براي ديدن اشياء نزديک
  • تمايل غير طبيعي سر به يک سمت براي ديدن اشيايي که در روبرو قرار دارند
  • مالش غير طبيعي و مداوم چشم ها
  • هرگونه اشتباه در تشخيص رنگ‌ها
  • قرينه نبودن مردمک هاي چشم
  • بيزاري و گريز از نور
  • سردردهاي غير طبيعي
  • هر گونه احساس تورم در چشم

مراقبت چشم پس از استفاده از لنز

قطره ضد حساسيت استفاده کنيد، اين قطره ها حساسيت هاي فصلي چون خارش و قرمزي چشم را از بين مي برند. اما مصرف روزانه آن ها نيز چشم ها را دچار مشکل مي کند و باعث مي شود که ديگر چشم ها به قطره واکنش نشان ندهند.  قطره هاي ضد حساسيت جريان خون به سمت قرنيه را منقبض مي کنند آن را از اکسيژن محروم مي کنند. بنابراين وقتي چشم ها نمي خارند و ملتهب نمي شوند به خاطر اين است که اکسيژن کافي دريافت نمي کنند. و اين ايده آل نيست چون چشم ها هم به اکسيژن نياز دارند و کمبود آن باعث زخم در چشم مي شود. حتما بروشور قطره ها را با دقت بخوانيد. به خصوص اگر لنز استفاده مي کنيد. البته بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنيد که چه نوع قطره هايي را مي توانيد استفاده کنيد.

عينک زدن

اگر واقعا نياز به عينک زدن داريد، عينک هاي امروزي به قدري جذاب هستند که جزيي از لوازم آرايشي و زينتي هم محسوب مي شوند. قاب عينک در شکل ها و قيمت هاي مختلف وجود دارد. قاب عينک را در هر جايي مي شود خريد و عدسي هاي تجويز شده توسط پزشک را سفارش داد تا در قاب مورد نظر قرار دهند. پس از آزمايش چشم ها، چشم پزشک بايد عدسي مورد تجويز خود را برايتان بنويستد تا اگر قاب هاي موجود در مطب او را نپسنديديد بتوانيد سفارش ساخت عينک را به جاي ديگري بدهيد.

بيماري هاي شايع چشمي در کودکي

علل و عيوب بيماري هاي انکساري مهم ترين بيماري هاي سنين کودکي هستند که علل بسيار متنوعي دارد و يک بيماري چند فاکتوري يا مولتي فاکتوريال است. يک علت عيوب انکساري علل ژنتيکي و ارثي است که مادر يا پدر ژن را دارند و منتقل مي کنند و ممکن است حتي خودشان هم داراي مشکل نباشند اما ژن را از پدربزرگ و مادربزرگ گرفته و به فرزند منتقل مي کنند. پس فاکتور ژنتيکي فاکتور اصلي است.فاکتور بعدي علل محيطي است؛ يعني اين که محيط چقدر بر فرد تاثير داشته است مانند افرادي که قاليبافي مي کردند، طي سال ها، دچار نزديک بيني شدند و يا افرادي که با رايانه در دراز مدت کار مي کرده اند، اينها8 دچار نزديکي بيني بالا هستند.

مراقبت از چشم هنگام کار با کامپيوتر

بهترين روش مراقبت از چشمها در کار با رايانه اين است که سي دقيقه تا يک ساعت دست از کار بکشيم و به دور دست نگاه کنيم و مرتب پلک بزنيم اين کار باعث مي شود جريان هاي عصبي چشم فعال شوند و از نزديک بيني پيشگيري شود. صندلي کامپيوتر در سلامتي چشمان شما تأثير زيادي دارد پس خريد يک صندلي مناسب ارزش وقت گذاشتن را دارد. نور اتاق خود را نيز جدي بگيريد. مانيتور خود را جايي قرار دهيد که نور مستقيم پنجره و يا لامپ بالاي سرتان را بازتاب نکند همان طور که مي دانيد مردمک چشم متناسب با نوري که به آن مي تابد باز و بسته مي شود و اگر نور محيط با مانيتور، موبايل يا تبلت شما مطابق نباشد چشم براي سازگار شدن با محيط به خود فشار مي آورد، به همين دليل هرگز در محيط تاريک به صفحه نمايش موبايل يا تبلت خود به تکرر نگاه نکنيد.