لیفتینگ صورت چیست؟

 امروزه روش‌ های بسياری برای بالا کشيدن پوست یا ليفتينگ صورت از طريق جراحی و غيرجراحی صورت مي‌گيرد. اين روش‌ها برای درمان پوست صورت‌هايی است که در اثر افزايش سن دچار شل‌شدگی و افتادگی شده‌اند. از ميان راه‌‌های درمانی، روش‌های جراحی به علت اثرات بهتر طرفداران زيادی پيدا کرده است. اين روش‌ های جراحی با عنوان « رايتيدکتومی » شناخته می شوند.

جالب است بدانيد که روش‌ هاي جراحی براي بالا کشيدن پوست یا ليفتينگ صورت بسيار مختلف هستند. بعضي از اين روش‌ ها فقط روی پوست صورت انجام مي‌ گيرند و بعضي ديگر علاوه بر پوست، عضلات ريز آن را هم شکل می دهند. پس اين جراحی ها می توانند به صورت سطحی يا عمقی باشند. همچنين روی قسمت‌ های مختلفی از صورت انجام مي‌گيرند مثلا در ناحيه گونه‌ها، پيشاني و... در اين جراحي‌ ها بيمار بايد بيهوشی عمومی دريافت کند و مدت عمل حدود 90 تا 120 دقيقه است. اين جراحی ها اصلا ساده نيستند و حتي گاهی مثل جراحی های بزرگ نياز به کارگذاری لوله‌ هايی برای تخليه مواد زايد دارند و ممکن است عوارض جراحی های بزرگ مثل خونريزی، عفونت و غيرقرينگی صورت را به همراه داشته باشند.
لیفتینگ صورت
لیفتینگ صورت بدون جراحی,لیفتینگ صورت,مدت زمان عمل لیفتینگ صورت
سن و جنس پوست متقاضی بر نتیجه عمل لیفتینگ صورت موثر است
عمل لیفتینگ (lifting)، صورت را 5 تا 10 سال جوان‌تر نشان می‌دهد. لیفتینگ (کشش پوست صورت) معمولاً در افراد 40 تا 60 ساله انجام می‌شود.
در عمل لیفتینگ صورت با برداشتن چربی اضافی، سفت کردن عضلات زیرین و کشیدن پوست صورت و گردن، چروک پوستی کاهش می‌یابد. معمولا عمل لیفتینگ صورت با سایر اعمال زیبایی مثل لیفتینگ گردن، بلفاروپلاستی، لیفتینگ ابرو و لیفتینگ پیشانی به طور همزمان انجام می‌شود. سن متقاضی، جنس پوست وی، میزان کشیدن پوست و عضلات زیر پوست همگی بر نتیجه عمل لیفتینگ موثرند.
افراد مناسب برای عمل لیفتینگ صورت:
به‌ طور کلی، افراد مناسب برای انجام عمل لیفتینگ صورت کسانی هستند که چین و چروک زیاد و پوست شل و افتاده‌ای دارند. با لیفتینگ صورت، افتادگی ابروها، پوست و چربی اضافی در پلک بالا یا پایین، یا چین‌ های دور دهان را نمی‌توان رفع کرد.
برای ارزیابی فرد برای نیاز به لیفتینگ صورت می‌توان به نکات زیر توجه کرد:
- وجود یک چین عمیق از کناره بینی تا کناره دهان
- چین‌ های عمیق در گونه‌ ها و شلی پوست روی برجستگی‌ های گونه
- شلی پوست، چین‌ها و ستون‌های عمودی یا چربی اضافی در گردن
- شل شدن پوست با افزایش سن
نحوه عمل جراحی لیفتینگ صورت
در عمل لیفتینگ صورت، از بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی همراه با تزریق داروهای آرام‌بخش استفاده می‌ شود. مدت زمان عمل لیفتینگ صورت، در حدود سه ساعت است. اکثر برش‌ها، در داخل خط مو قرار می‌گیرد. از طریق برش جراحی، قسمت‌ های اضافی و چروکیده پوست را از محل رویش سست می‌ کنند و سپس آن را از محل گوش عقب می‌ کشند. برش معمولاً در محدوده گوش ایجاد می‌شود، یعنی در جلوی گوش برش به سمت پایین آمده و لاله گوش را دور می‌زند و تا کناره خط مو در پشت گوش می‌ رود. ممکن است برش کوچکی در زیر چانه ایجاد شود.
توصیه‌های قبل از عمل لیفتینگ صورت:
ο شب قبل از عمل لیفتینگ صورت، حمام نمایید و سر خود را بشویید.
 
ο هنگام ورود به اتاق عمل، صورت شما باید فاقد هر گونه آرایشی باشد.
ο از دو هفته قبل از عمل تا یک هفته بعد از عمل لیفتینگ صورت، از خوردن داروهای ایبوپروفن، ایندومتاسین، پیروکسیکام، مفنامیک اسید و آسپیرین خوداری کنید و چنانچه به هر دلیلی نیاز به مسکن داشتید، فقط از استامینوفن ساده یا استامینوفن کدئین‌دار استفاده نمایید.
نکات لازم بعد از عمل لیفتینگ صورت:
عوارض عمل لیفتینگ صورت,عمل لیفتینگ صورت,لیفتینگ صورت
بعد از عمل لیفتینگ صورت، آنتی بیوتیک تجویزی را مرتب مصرف کنید
در 1 تا 2 روز پس از عمل لیفتینگ صورت، بانداژها برداشته می‌شود. در این زمان فرد متوجه تورم و تغییر رنگ در برخی از قسمت‌های صورت می‌شود. در صورت وجود ورم و کبودی، نگرانی وجود ندارد، چون پس از مدتی به وضعیت کاملا طبیعی برمی‌ گردد. تورم در 24 تا 48 ساعت اول پس از جراحی دیده می‌شود و طی چند هفته برطرف می‌ گردد. بعد از عمل لیفتینگ صورت درجاتی از بی‌حسی در برخی از نواحی صورت ایجاد شود که طی چندین هفته یا بیشتر رفع می‌ گردد. طی 4 تا 7 روز بعد از عمل لیفتینگ صورت، بخیه‌ها برداشته می‌ شوند.
 2 هفته بعد از جراحی لیفتینگ صورت می‌توان به فعالیت‌های معمول برگشت و پس از 3 تا 4 هفته ورزش را شروع کرد.
مراقبت‌های بعد از عمل لیفتینگ صورت:
1.  تا چند روز بعد از عمل لیفتینگ صورت فعالیت‌های خود را کم کرده و استراحت نمایید.
2.  در موقع خوابیدن، سر بالاتر از بدن قرار گیرد (جهت کاهش تورم و کبودی).
3.  قرار دادن کمپرس سرد روی محل عمل، باعث کاهش تورم و خونریزی می‌گردد.
4.  تا چند هفته ممکن است احساس کشیدگی پوست صورت را داشته باشید که برطرف خواهد شد.
5.  کم حسی و یا بی حسی لاله گوش تا چند هفته بعد از جراحی لیفتینگ صورت طبیعی است.
6.  بعد از عمل لیفتینگ صورت، آنتی بیوتیک تجویزی را مرتب مصرف کنید.
7. تا مدتی بعد از عمل لیفتینگ صورت، از مصرف آسپیرین و برخی از داروهای ضدالتهابی و استعمال دخانیات پرهیز کنید.
8.  در روزهای اول بعد از عمل لیفتینگ صورت، باید از زور زدن، خم شدن یا بلند کردن اجسام، پیاده‌روی تند، شنا کردن، ارتباط جنسی و هر گونه فعالیتی که فشار خون‌تان را بالا ببرد، خودداری کنید.
9.  تا حد امکان از بروز سرماخوردگی جلوگیری کرده و در صورت ابتلا، سریعا درمان کنید.
10.  از تماس مستقیم با تابش آفتاب دوری کرده و از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید.
11.  حرکات صورت، مثل جویدن را کمتر انجام دهید.
نتایج لیفتینگ صورت:
لیفتینگ صورت,عوارض عمل لیفتینگ صورت,جراحی لیفتینگ صورت
در اکثر بیماران حداقل تا 10 سال بعد، نیاز به تکرار عمل لیفتینگ صورت احساس نمی‌گردد
 
به علت تفاوت‌ های فردی، هیچ‌گاه افراد مختلف نتایج یکسانی از عمل لیفتینگ صورت به دست نمی‌ آورند. نتایج این عمل دائمی نیست و با افزایش سن و اثرات جاذبه، ممکن است نیاز به تکرار این عمل باشد. در اکثر بیماران حداقل تا 10 سال بعد، نیاز به تکرار عمل لیفتینگ صورت احساس نمی‌گردد.
عوارض عمل لیفتینگ صورت:
• پاره‌ای از عوارض مربوط به بیهوشی و... می‌باشد.
•  هماتوم (تجمع خون در زیر پوست) که بیشتر در افراد سیگاری، افراد با سابقه فشار خون بالا، یا در نتیجه تهوع و استفراغ ایجاد می‌شود.
•  ریزش مو در اثر کاهش خون‌رسانی به فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود، ولی پس از مدتی موها دوباره رشد می‌کنند.
•  آسیب دیدن اعصاب صورت