ضرورت استفاده از کرم های ضدآفتاب در تمامی فصول سال

 نورخورشید و اشعه فرابنفش آن بیشترین تاثیر را درپیری زودرس پوست دارد. این تاثیر را در انواع چین وچروکها، لکها، افتادگی پوست، کک ومک، کاهش قدرت دفاعی پوست، سرطان پوست و ... می توان دید. برای پیشگیری از این اثرات زیان آورباید از نورآفتاب پرهیزکرده و از ضدآفتاب استفاده کنید. ضد آفتاب یکی از جمله کرم هایی است که باید برای بیرون رفتن و ماندن زیر آفتاب از آن باید استفاده کرد زیرا کرم ضد آفتاب  باعث می شود پوست شما از اشعه مضر آفتاب دور بماند.

استفاده ازکرم ضدآفتاب برای سلامت پوست مهم و حیاتی می باشد. اگرازهر پزشک متخصص پوست در مورد اهمیت کرم ضدآفتاب سوال کنید، پاسخی که دریافت خواهید کرد اینست که، استفاده از کرم ضدآفتاب مهمترین و اولین قدم برای سالم نگه داشتن پوست در مدت زمان طولانی است. اشعه فرابنفش باعث آسیب به سلول ها می شود و حتی اگر شما از کلاه و یا هرمحافظی نیز استفاده کنید بازهم بدون استفاده از کرم ضدآفتاب پوست شما در معرض آسیب قرارمیگیرد.

کرم های ضد آفتاب چگونه از پوست ما محافظت می کنند؟

ضدآفتاب‌ها به دو شکل عمل می‌کنند. یک نوع آنها مسدودکننده هستند، یعنی لایه نازکی روی پوست تشکیل می‌دهند که مانع رسیدن اشعه آفتاب به پوست می‌شود. این نوع از ضدآفتاب‌ها اثر بسیار خوبی برای محافظت در برابر اشعه ماوراءبنفش A و B دارند ولی ممکن است به علت تغییر رنگ ظاهری که روی پوست ایجاد می‌کنند، از نظر زیبایی، برای افراد قابل قبول نباشند. اکسیددوزنگ یک نمونه بارز از ضدآفتاب‌هایی است که به این ترتیب عمل می‌کنند.مکانیسم دیگر عملکرد ضدآفتاب‌ها،‌ مکانیسم جذبی است. در این روش ضدآفتاب، باجذب اشعه‌های مضر مانع رسیدن آنها به پوست می‌شود. در اغلب موارد ضدآفتاب‌های موجود در بازار حاوی ترکیبی از مواد هستند و با استفاده از هر دو مکانیسم فوق از پوست شما در برابر آفتاب محافظت می‌کنند.

چرا باید از کرم ضد آفتاب استفاده کرد؟

  • محافظ از اشعه ماوراء بنفش مضر
  • جلوگیری از پیری زودرس
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست
  • کاهش چروک بر روی پوست صورت
  • جلوگیری از آفتاب سوختگی
 حالا که آماده‌اید ضدآفتاب را در زندگی روزانه‌ی خود بگنجانید باید با استفاده‌ی صحیح بیشترین بهره را ببرید بنابراین نکات زیر را مورد توجه قرار دهید. 

نکات مهم در استفاده از کرم ضد آفتاب:

در ابتدا کرمی مناسبی تهیه کنید: ضدآفتاب شما باید از هردو اشعه‌های UVA و UVB محافظت کند. SPF آن باید حداقل 30 باشد. یک بطری کوچک از ضدآفتاب را در جایی قرار دهید که ممکن است به آن نیاز پیدا کنید مثلاً داخل ماشین، کیف‌دستی یا کشوی میز اداره. هیچ‌وقت بدون ضدآفتاب جلوی نور خورشید نروید.

کرم با SPF 30 یا بالاتر را انتخاب کنید: همیشه از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. SPF کرم های ضد آفتاب، اشعه های خورشید را جذب و منعکس می کنند، بنابراین آن ها به پوست شما آسیب نمی زنند.  به خاطر داشته باشید که اگر SPF بالاتری داشته باشید، خیلی بهتر نیست، بسیاری از مردم فکر می کنند اگر SPF بالاتری را انتخاب کنند، بیشتر می توانند در آفتاب بمانند و از آنها محافظت کند.

از کرم ضد آفتاب هر دو ساعت استفاده کنید: محافظت تمام روز را فراموش کنید. کرم ضد آفتاب بعد از چند ساعت پاک می شود. بنابراین، دقت کنید که هر دو ساعت به اندازه یک توپ گلف دیگر استفاده کنید و آنرا تمدید نمایید. در برخی موارد، شما باید هر 60 تا 90 دقیقه از ضد آفتاب استفاده کنید.

کرم های ضد آفتاب کودکان و نوزادان

استفاده از کرم ضد آفتاب برای نوزادان کوچکتر از ۶ ماه ممنوع است. بهتر است که والدین از قرار دادن نوزادان زیر ۶ ماه در معرض نور خورشید اجتناب کنند. بهترین راه برای محافظت نوزادان از نور خورشید این است که تا آنجا که امکان دارد آنها را زیر سایه نگهداری کنید. اگر کودک‌تان ۶ ماه دارد یا بزرگتر است، می‌توانید برای او از ضد آفتاب طیف گسترده و مقاوم در برابر آب با SPF 30 یا بالاتر، طبق دستورالعمل روی بطری کرم، استفاده کنند. زمانی که کودک خارج از منزل است، کرم ضدآفتاب باید تقریبا هر دو ساعت یک‌بار یا طبق دستورالعمل آن، تجدید شود. ضد آفتاب‌هایی که حاوی اکسید زینک و دی‌اکسید تیتانیوم هستند یا ضدآفتاب‌های مخصوص کودکان و نوزادان، برای پوست‌های حساس آنها مناسب‌تر است.

ضدآفتاب را چگونه بزنیم؟

- از مقدار زیادی کرم استفاده کنید و کاملا آن را روی پوست بمالید.

- کرم ضدآفتاب را حدود 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن استعمال کنید تا پوست زمان لازم برای جذب آن را داشته باشد.

- پس از شناکردن یا تعریق مفرط کرم را تجدید کنید.

- کرم را روی همه نواحی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند به کار برید.

- محل ‌هایی مانند نوک گوش‌ها، بینی، پلک‌ها، لب‌ها و در موقع شنا، پشت، دست‌ها، پاها، شانه‌ها و پشت ران‌ها را فراموش نکنید.

- موقع مالیدن کرم در اطراف چشم احتیاط کنید.

- درهوای ابری نیز اشعه فرابنفش به پوست می رسد پس درهوای ابری هم ضدآفتاب لازم است.

- به صرف استفاده از ضدآفتاب ، بی محابا خود را درمعرض نور خورشید قرارندهید. در همه حال به ویژه بین ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر از آفتاب اجتناب کرده و علاوه برضدآفتاب از لباس های مناسب و کلاه لبه داراستفاده کنید.