روش هاي خانگي درمان ترک پا | کمبود چه ويتاميني باعث ترک پا ميشود

اگر کف پاي شما خشک شده و مي خواهيد اقدامي جهت رفع ترک پا داشته باشيد، نياز است که لايه برداري انجام شود. خبر خوب اين است که شما مي توانيد اين درمان را با ارزان ترين روش ها و در خانه خودتان انجام دهيد. درست است که ترک پا در واقع تهديدي براي سلامتي محسوب نمي شود اما ممکن است شما مدام احساس خارش کنيد يا ظاهر ناخوشايندش شما را آزرده خاطر نمايد. علت شايع ترک پا عدم رطوبت و کم آبي بيش از حد است. پوست همچنين مي تواند به دليل محيط زيست و يا فعاليت بدني بيش از حد خشک شود. سلول هاي مرده اي بر کف پا ايجاد مي شوند که آن را پوسته پوسته مي کنند. ترک پا همچنين در ميان افراد ديابتي و همچنين افرادي که بهداشت پا را به خوبي رعايت نمي کنند بسيار شايع است. افرادي که زمان زيادي از روز را با کفش هاي بسته و جوراب مي گذرانند و پاهايشان چندان در معرض هواي آزاد قرار نمي گيرد هم به ترک پا دچار مي شوند. اگر ترک پا به موقع درمان نشود، ممکن است شدت جدي تري به خود بگيرد. شما مي توانيد راه حل هاي زير را براي درمان ترک پا در پيش بگيريد.

چرا کف پا خشک مي‌شود

عواملي مانند اضافه‌وزن، شرايط شغلي و... باعث به‌وجود آمدن ترک‌هاي کف پا مي‌شوند. افرادي که مشکل اضافه‌وزن دارند و در دسته افراد چاق قرار مي‌گيرند به‌دليل فشاري که روي پوست کف پا تحميل مي‌شود پاشنه پاي‌شان مستعد به‌وجود آمدن ترک‌هاي عميق مي‌شود. به‌علاوه شغل‌هايي وجود دارند که به طريقي پوست کف پا در معرض خيسي و رطوبت (پا به‌طور مکرر در معرض خيس شدن و خشک شدن قرار مي‌گيرد) يا مواد شوينده قرار مي‌گيرد مانند مربيان شنا يا افرادي که در کارخانه‌هاي قاليشويي کار مي‌کنند بيشتر مستعد خشکي پاشنه يا کف پا هستند.

روش هاي بي نظير براي درمان ترک پا

ترک پا ميتواند براي هر کس و به دلايل مختلف اتفاق بيفتد اما در اينجا برخي از عوامل رايج تر را بررسي ميکنيم.

  • پياده روي با پاهاي برهنه براي مدت زماني طولاني
  • استفاده منظم ومتداول از صندل
  • زندگي در آب و هواي خشک
  • پوشيدن کفش هاي پوشت باز
  • راه رفتن و ايستادن براي مدت زمان طولاني
  • بارداري
  • عدم پشتيباني و مقاومت کفش براي نگهداشتن پاشنه
  • ايستادن براي مدت طولاني روي صفحات سخت
  • غدد عرقي غير فعال
  • بهداشت کف و ضعيف پا
  • چاقي و اضافه وزن


روغن‌هاي پخت و پز

ماليدن روغن پخت و پز به کف پا؟ من مي‌دانم ممکن است در ابتدا برخي از اين روش‌ها کمي احمقانه به نظر برسد، اما حتما آن را امتحان کنيد. باور کنيد يا نه، مي‌توانيد از چند روغن پخت و پز خانگي براي درمان موثر ترک کف پا استفاده کنيد. برخي از رايج‌ترين انتخاب‌ها روغن کنجد، نارگيل، سبزيجات، و زيتون است.
اول بايد مطمئن شويد آن ناحيه از پا را تا حد امکان تميز کرده‌ايد. هرگونه پوست اضافي يا پوسته پوسته‌شده را با وسيله‌اي مانند سنگ پا پاک کنيد. بعد از اين‌که پاشنه‌ي پاهايتان تميز و پاکيزه شد، با کمي پنبه مقدار زيادي روغن را به‌طور يک‌نواخت روي پوست خشک بماليد. براي گرفتن بهترين نتيجه، سعي کنيد اين کار را به‌طور مرتب قبل از خواب انجام دهيد.
 

استفاده از سنگ پا

سنگ پا يکي از روش‌هاي حذف پوست اضافه و مرده از کف پاست. براي اين کار کافي است کف پا را چند دقيقه در وان آب ولرم قرار دهيد، سپس با سنگ پا پوست مرده را حذف کنيد.

چرب کردن و مرطوب کردن پوست

استفاده از روغن زيتون، نارگيل و بادام بهترين روش براي نرم کردن کف پاست. براي اين کار کافي است شب قبل از خواب پاي خود را بشوييد و سپس به روغن آغشته کنيد و جوراب بپوشيد و بخوابيد. صبح شاهد نرمي کف پا خواهيد بود.

استفاده از سرکه


مخلوط سرکه سفيد و آب ولرم يک روش مناسب براي اسکراب کف پا و از بين بردن لايه هاي مرده پوست است.

موم پارافين

اگر شرايط ترک پاهايتان واقعاً بد است، و باعث بوجود آمدن درد زيادي شده است، موم پارافين يکي از درمان‌هايي است که مي‌تواند به سرعت به پاهايتان تسکين دهد. موم پارافين بخريد و آنرا با روغن خردل يا روغن نارگيل مخلوط کرده و سپس براي مدتي آنرا حرارت دهيد تا موم به خوبي ذوب شود. پيش از استفاده از موم، صبر کنيد تا به دماي اتاق باز گردد. براي نتيجه‌ي بهتر، پيش از اينکه به رختخواب برويد موم را بر روي ترک پاشنه‌ي پايتان بماليد و صبح به خوبي آنرا بشوييد. شما بايد اين درمان را براي يک تا دو هفته تکرار کنيد تا نتايج مثبت آنرا ببينيد.

موز

شما مي‌توانيد ترک پاشنه‌ي پاهايتان را در خانه با موز رسيده نيز درمان کنيد! يک موز رسيده را بکوبيد تا خمير يکنواختي از آن بدست بيايد. ابتدا پايتان را به خوبي تميز کنيد، سپس خمير بدست آمده از موز را به پايتان بماليد و اجازه دهيد به مدت ?? تا ?? دقيقه بر روي پايتان بماند تا پوست خشک پايتان به خوبي تغذيه شود. حالا پاهايتان را با آب گرم به خوبي بشوييد و سپس داخل آب سرد غوطه ور کنيد. اين راه درماني خانگي را هر روز براي چند هفته تکرار کنيد و از پاشنه‌هاي نرم و صافي که به شما مي‌بخشد لذت ببريد.

آب ليمو

با استفاده از آب ليمو ميتوانيد پاشنه هاي ترک خورده پوست را نرم کنيد.چون ليمو خاصيت اسيدي دارد.پاي خود را در يک سطل از آب گرم و آب ليمو قرار دهيد و به مدت 10 تا 15 دقيقه صبر کنيد تا به خورد پا برود.پس از اتمام پاهاي خود را بشوييد و تميز کنيد و سپس خشک نماييد.

خيساندن پا با آب گرم

خيساندن پا براي چند دقيقه در آب گرم در روز کمک خواهد کرد تا ترک پا را از بين ببريد. کافيست پس از خيساندن کمي سنگ پا و يا برس به کف پا بزنيد. اين کار همچنين تنش را از شما دور کرده و اثري آرام بخش بر بدن تان خواهد گذاشت. وان را با آب گرم يا ولرم پر کنيد سپس پاي خود را به مدت 10 دقيقه بخيسانيد. سنگ پا مي تواند سلول هاي مرده پوست را لايه برداري کند. پس از سنگ پا زدن، پا را با آب تميز بشوييد و خشک کنيد. لوسيون مرطوب کننده يا کرم پا را به کف پا بزنيد و يک جفت جوراب تميز بپوشيد تا رطوبت پاهايتان حفظ شود. بهتر است اين کار را پيش از خواب انجام دهيد و اجازه دهيد يک شبانه روز بماند تا نتيجه بهتري دريافت کنيد. اين کار را به طور مرتب تکرار کنيد تا لايه برداري به درستي انجام شود. براي اينکه درمان موثرتر باشد مي توانيد به آب کمي نمک دريايي اضافه کنيد. نمک مي تواند سموم را از پا حذف کند و به نوبه خود موجب لايه برداري مي شود.

جوي دو سر پوست را نرم مي کند

جوي دوسر يک ماده خوراکي طبيعي است که پوست پاشنه ها را نرم و لطيف مي کند.علاوه بر اين براي خلاص شدن از شر پينه ها نيز مي توانيد به اين ماده اعتماد کنيد. کافيست چند قاشق پودر جوي دوسر را با روغن جوجوبا يا روغن نارگيل ترکيب کنيد. سپس آن را روي پاشنه ها زده و با حرکات دوراني ماساژ دهيد. بگذاريد ترکيب به مدت 10 دقيقه روي پوست بماند و در نهايت شستشو دهيد.

حمام پاي روغن درخت چاي

روغن درخت چاي در طب سنتي براي همه سنين قابل استفاده است. اين روغن داراي خاصيت ضد عفوني کننده طبيعي است که التهاب پوست را کاهش داده و زخم ها را بهبود مي بخشد. روش استفاده: يک لگن را با آب گرم پر کرده و چند قطره روغن درخت چاي به آن اضافه کنيد سپس تا زماني که پوست نرم شود پاهاي خود را داخل لگن قرار دهيد.