خشکي پوست و کمبود ويتامين | بهترين درمان براي پوست خشک

علت خشکي پوست

يکي از علت هاي خشکي پوست نداشتن رطوبت است.
 
پوست بدن در اثر کاهش ترشح چربي توسط غدد پوستي خشک مي شود که در اين صورت نسبت به عوامل محيطي و بعضي مواد حساس مي شود. پوست حالت سوختگي پيدا مي کند که به دليل نداشتن رطوبت کافي است.
بعد از شست و شو، پوست سفت و ناخوشايند مي شود ، مگر اينکه با کرم آن را نرم کنيد.علامت خشکي شديد پوست، ترک خوردن آن است.
در اثر باد، دماي زياد و شرايط آب و هوايي، خشکي و ترک پوست بدتر مي شود. پوست روي استخوان ها به سختي کشيده مي شود بخصوص روي گونه ها، اطراف لب و چشم که باعث مي شود خطوط ريزي در اين قسمت ها به وجود آيد.
يکي از قديمي ترين روشها براي رطوبت رساني به پوست استفاده از حمام شير است که البته کمي هم اشرافي است چون از هزاران سال پيش ملکه ها عادت داشتند براي تميزي و درخشندگي پوستشان از اين حمام استفاده کنند. پس اگر دلتان مي خواهد با خانواده هاي اشرافي همذات پنداري داشته باشيد کافيست در وان حمام با آب گرم، کمي هم شير بريزيد و در آن غوط ه ور شويد. مي بينيد که پوستتان مرطوب و درخشان تر مي شود.

از ضد آفتابها با SPF مناسب و مرطوب كننده استفاده كنيد بخصوص موقع بيرون رفتن از خانه . هم چنين از كرمهاي آرايشي كه رطوبت را حفظ مي كند استفاده كنيد .
به جاي اينکه براي مرطوب کردن دستتان به دنبال کرم هاي گران قيمت باشيد ،مي توانيد کمي روغن کنجد را از عطاري ها بخريد و بعد از حمام پوستتان را با آن چرب کنيد.
هر روز كپسول يا مايع روغن ماهي كه شامل اسيدهاي چرب ضروري و يا روغن دانه كتان هستند استعمال كنيد. زيرا روغن ماهي پوست را نرم و انعطاف پذير مي كند . ميزان استفاده از آن در هر روز 2 قاشق سوپخوري مي باشد.

به گزارش سايت اينترنتي مركز تخصصي مايوكلينيك، پزشكان مي‌گويند: وقتي بزاق و مواد غذايي با شيره‏ معده مخلوط مي‌شوند، ويتامين «ث» موجود در مواد غذايي مي‌تواند مولكول‌هاي راديکال آزاد را از بين ببرد. مولكول‌هاي راديکال آزاد همان موادي هستند كه موجب بروز سرطان مي‌شوند. همچنين كمبود املاح و ويتامين‌ها به ويژه ويتامين «ث» باعث از بين رفتن آب ميان بافتي پوست و خشك شدن اين بافت حياتي مي‌شود. به گفته متخصصان پوست، ويتامين «ث» يكي از مواد حياتي براي ساخت پروتئين‌هاي پوست است و كمبود اين ويتامين در بدن باعث از هم گسيختگي سلول‌هاي پوست شده و مشكلاتي از قبيل ترك، زخم، شل شدن و چين و چروك پوست را ايجاد مي‌كند.
 

فوايد ويتامين A براي پوست

ويتامين A داراي آنتي اکسيدان قوي است و راديکال‌هاي آزاد که باعث چين و چروک پوست مي‌شود را از بين مي‌برد و بافت آسيب ديده را بهبود مي بخشد. ويتامين A از پيري زودرس جلوگيري مي‌کند. ويتامين «آ»، توليد چربي در غدد را کاهش مي‌دهد و از بروز جوش جلوگيري مي‌کند. ويتامين A يکي از بزرگترين ويتامين‌هاي مؤثر براي رفع خشکي پوست است. کمبود ويتامين A باعث پوسته پوسته شدن پوست شما مي‌شود.

وشيدن به اندازه کافي مايعات و آب در طول روز ، پرهيز از استحمام طولاني مدت با آب داغ، استفاده از کرم ها و لوسيون هاي مناسب، استفاده از صابون هاي حاوي گليسيرين و نصب يک دستگاه مرطول کننده در محيط منزل از جمله راهکارها به منظور محافظت از پوست و پيشگيري از خشکي آن به شمار مي رود.

ويتامين D و تاثير آن بر پوست

قرار گرفتن در معرض نور خورشيد و جذب ويتامين D از ابتلا به برخي از بيماري ها مانند ام اس جلوگيري مي کند. همچنين بايد بدانيد که ميزان ويتامين D موجود در خون روي ابتلا به بيماري هاي زمستاني مثل آنفولانزا تأثير مي گذارد اما در فصل زمستان مشکل ديگري نيز به وجود مي آيد و آن هم خشکي پوست است. تحقيقات نشان داده افرادي که ميزان ويتامين D خونشان کمتر است پوست خشک تري نيز دارند از آنجا که در فصل زمستان نور خورشيد کمتر مي شود احتمال کمبود ويتامين D و خشکي پوست نيز بيشتر مي شود.

فوايد ويتامين E بر پوست

ويتامين E مانند ويتامين C از آنتي‌اکسيدان‌هاست و در محافظت از پوست در برابر اثرات زيانبار نور آفتاب نقش بسزايي دارد به همين دليل يکي از بهترين ويتامين ها براي پوست به شمار مي‌آيد. ويتامين E از خاصيت فوتوپروتِکشِن برخوردار است. فوتوپروتکشن به قابليت بدن در کاهش صدمات ناشي از تابش اشعه‌هاي فرابنفش خورشيد گفته مي‌شود. اين قابليت به پيشگيري از بروز چين‌ و چروک و لکه‌هاي تيره نيز کمک مي‌کند. ويتامين E در بدن معمولا از طريق ماده‌اي چرب موسوم به «سِبوم» که از منافذ پوست انتشار مي‌يابد، توليد مي‌شود. اين ماده درصورتي‌که به‌مقدار متعادل در بدن وجود داشته باشد، به حفظ رطوبت پوست کمک مي‌کند. به‌ويژه اگر پوست‌تان خشک است، ويتامين E احتمالا مي‌تواند اثرات کمبود سبوم را خنثي کند. ويتامين E همچنين در درمان التهابات پوستي مؤثر است.

درمان هاي خشکي پوست که به سبک زندگي مرتبط مي شود

تغييرات خيلي ساده در سبک زندگي مي تواند به جلوگيري کردن از خشکي پوست کمک کند. سعي کنيد:
 

  • از حمام کردن يا دوش گرفتن با آب داغ خودداري کنيد.
  • به جاي هر روز دوش گرفتن، يک روز درميان دوش بگيريد
  • زمان دوش گرفتنتان کمتر از 10 دقيقه باشد.
  • هنگام حمام کردن يا دوش گرفتن از صابون مرطوب کننده استفاده کنيد.
  • بلافاصله بعد از حمام يا دوش گرفتن از مرطوب کننده استفاده کنيد.
  • نوازش خيلي آرام، به جاي مالش هاي محکم، پوست مرطوب را با يک حوله نرم خشک کنيد.
  • از خاراندن و يا اسکراب کردن پوست خشک پرهيز کنيد.
  • در خانه از دستگاه بخور استفاده کنيد.


راه حل هاي خانگي جهت رفع خشکي پوست

روغن زيتون

روغن زيتون حاوي بسياري از آنتي اکسيدان ها و اسيد هاي چرب سالم است که براي درمان خشکي پوست شما بسيار خوب هستند. همچنين به تسکين و لطافت پوست خشک در سراسر بدن کمک کند. يک لايه نازک از روغن زيتون را به عنوان مرطوب کننده بر روي قسمت هايي که احساس خشکي مي کنيد بماليد. حدود نيم ساعت قبل از دوش گرفتن، بر روي دست ها ، پاها و مناطق ديگر خشک بدن خود روغن زيتون بماليد و به آرامي ماساژ دهيد و سپس دوش بگيريد. مخلوط دو قاشق غذاخوري روغن زيتون، چهار قاشق غذاخوري شکر و يک قاشق غذاخوري عسل و ماساژ اين اسکراب بر روي مناطق خشک به صورت حرکات دايره اي به مدت چند دقيقه و دوش گرفتن

دَلَمه شير (پنير)

اين نوع پنير، آبرساني عالي براي پوست است و خواص آنتي‌اکسيدان و ضدالتهابي آن تسکين‌دهنده خشکي و خارش پوست است. پنير را مي‌توانيد به تنهايي يا مخلوط آن با کمي عسل و چند قطره آبليمو روي پوستتان بزنيد و 10 دقيقه صبر کنيد. مطمئن باشيد اين داروي خانگي براي پوستتان شگفت‌انگيز است.
 
عسل


عسل، مرطوب‌کننده بسيار قوي است و خواص آنتي‌اکسيدان و ضد ميکروبي آن باعث مي‌شود در بيشتر محصولات مراقبت از پوست استفاده شود. براي درمان خشکي پوست 2 قاشق چايخوري عسل را گرم کنيد و در حالي که گرم است روي پوستتان بزنيد و بعد از 15 دقيقه آن را بشوييد. هيچ چيز بهتر از عسل جوابگوي نياز پوستتان نيست.